New York, New York! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Iris Broekhuijzen - WaarBenJij.nu New York, New York! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Iris Broekhuijzen - WaarBenJij.nu

New York, New York!

Blijf op de hoogte en volg Iris

10 November 2012 | Verenigde Staten, New York

Bereid je maar voor, dit is een lang verslag haha!

Na een week van lezen voor ons nieuwe project (want ja, we hebben een nieuw project gekregen!), was het vrijdag eindelijk tijd om naar New York te gaan. Iets waar we 6 weken lang naartoe hebben geleefd, en ineens was het al zo ver! We zouden om kwart over 8 met de bus naar Buffalo airport gaan, dus het was vroeg opstaan. Geoff heeft ons daarna naar het busstation gebracht en hop met de bus op naar de grens met Amerika. Schijnbaar kom ik meer shady over dan Tamara, want ik moest namelijk bewijzen dat ik nog terug zou vliegen vanuit New York, terwijl Tamara dat niet hoefde. Maar eenmaal over de grens waren we zo op de luchthaven. Aangezien we alleen handbagage bij ons hadden konden we gelijk door de douane heen en op naar de gate, ideaal! Een rustige vlucht van 55 minuten verder en wij stonden op JFK in New York :D Helaas was er nog een hoop te merken van Sandy, het was namelijk al een hele uitdaging om vanaf de luchthaven naar een aansluiting op het metro netwerk te komen, laat staan om de stad in te komen! Maar de aanhouder wint en uiteindelijk zijn we met de metro tot vlak voor de Brooklyn Bridge gekomen. Gelijk onze eerste toeristische actie dus, lopend naar Manhattan. In lower Manhattan (waar je uitkomt via de BB) was nog een hoop chaos. Wall Street zat nog zonder elektriciteit en zo ook de rest van de buurt nog. Ook waren ze op aardig wat plekken nog water uit kelders aan het pompen en dergelijke. Toen we op weg gingen naar een noordelijker deel van Manhattan kwamen we zelfs langs het leger, die voedselpakketten aan het uitdelen waren, bizar! ’s Avonds hebben we nog een poosje in het Metropolitan Museum rondgelopen, maar dat was niet echt wat voor ons. Na 2 heerlijke hotdogs als avondeten besloten we maar op zoek te gaan naar ons hostel, aangezien dat in Brooklyn lag en we dus nog moesten uitzoeken hoe we daar konden komen vanuit Manhattan. Het hostel was een beetje raar, zo moesten we contant betalen en hadden we niet de kamer die we geboekt hadden. We sliepen uiteindelijk in een staff room, die de tv aan de andere kant van de muur had staan, en de metrolijn lag aan de andere kant van ons raam zo’n beetje. Mede door onze medebewoners en door de metrolijn hebben we dus wat korte nachtjes doorgemaakt.

Op zaterdag stond het Rockefeller center op het programma, een van de wolkenkrabbers die je een waanzinnig uitzicht geven over NY! Heel gaaf om van zo’n hoogte te zien hoe groot de stad eigenlijk is. En de show begint al in de lift, want je gaat omhoog met een hele lichtshow om je heen. Ook beneden bij het Rockefeller center was voldoende te beleven. Aangezien de verkiezingsstrijd in volle gang was, was Democracy Plaza opgezet hier. Genoeg te doen, zoals een foto achter de presidentiële desk laten maken en een karikatuur tekening, en je kon jezelf ook nog laten filmen. Voor elke actie waar je aan deel nam zou dan ook nog 2 dollar worden overgemaakt naar de stichting die de rampgebieden van Sandy zou helpen. Erg leuk, alleen wel jammer dat onze karikatuur uiteindelijk niet naar ons gemaild is. Ook zijn we op zaterdag nog naar het American Museum of Natural History geweest. Dit is het grootste natuurhistorisch museum van de wereld, en dat was erg leuk! Jaja, ik vond een museum erg leuk ;) We hebben hier bijna 4 uur rondgelopen, zo leuk was het! ’s Avonds zijn we uit eten geweest bij de McDonalds, maar die was niet zo heel erg smaakvol helaas. Daarna zijn we nog even naar Times Square geweest. Waanzinnig al die reclame, al dat licht! Heel gaaf om te zien. Ook kwamen we hier een aantal Nederlandse marathonlopers tegen, en die vertelden dat ze behoorlijk baalden dat het niet door ging. De meeste mensen lopen toch voor een goed doel en vaak ook voor iemand speciaal, en op deze manier konden ze niet goed afsluiten waar ze aan begonnen waren voor hun gevoel.

Zondags zou dus eigenlijk de marathon plaatsvinden maar aangezien die afgelast was, en onze Erben de Holland Run had opgezet, besloten wij dat we naar de start zouden gaan kijken en dan gelijk ook maar een ontbijtje in het central park zouden eten! Nou, de Nederlanders waren niet de enigen die bedacht hadden dat ze dan maar een paar rondjes Central Park zouden doen in plaats van de marathon, het was echt gigantisch druk! In eerste instantie hadden Tamara en ik bedacht dat we vandaag ook wilden gaan fietsen door het park, maar dat hebben we uiteindelijk maar niet gedaan gelukkig. We hebben wel lekker door het park heen gewandeld, zijn bij een danscrew gaan kijken en zijn naar de dierentuin geweest. Dat was maar een kleine dierentuin, maar ze hadden verrassend veel dieren voor de grootte! De helft was alleen helaas ergens naar binnen gehaald in verband met de storm, maar al met al hebben we ons wel goed vermaakt hier! ’s Middags was de planning om de winkels op Times Square te gaan bekijken. Met name de Disneywinkel en de M&M winkel waren de grote attracties hier. De Disneywinkel viel uiteindelijk best wel tegen. De oude disneyfiguren beginnen een beetje te verdwijnen, en er komen allemaal nieuwe figuren voor terug die we helemaal niet kennen. Maar ze hadden wel schattige babykleertjes haha! De M&M winkel was wel echt supertof! Wel echt bizar dat ze gewoon alles maken over M&M’s, tot boxershorts aan toe. Ik had eerst bedacht dat ik wel een zakje M&M’s mee wilde nemen, maar uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan. Het is wel leuk je eigen getapte zakje, maar chocola in de supermarkt is toch echt een stuk goedkoper dan in vergelijking :P Na alle winkels zijn we dan ook op zoek gegaan naar een supermarktje, want ’s avonds zouden we naar Mary Poppins gaan, en daar horen natuurlijk koekjes bij! Ons avondeten (om half 5) vandaag was 2 stukken pizza, erg lekker. Daarna gingen we op naar het New Amsterdam Theatre. Het bleek dat we net zo goed kaartjes hadden kunnen kopen eenmaal in NY want de helft van de zaal zat maar vol, maar toch waren wij blij dat we zeker waren van onze plaatsen. En we zaten echt prima, hebben heel de show goed kunnen zien, en ik vond het echt heel leuk! Nog even een warme choco gedronken en daarna zijn we weer lekker teruggegaan naar het hostel.

Op maandag was het plan om Ground Zero, het Vrijheidsbeeld & SoHo te gaan bekijken. Nou dat begon dus al goed bij Ground Zero, want die waren gesloten in verband met Sandy. Dus zijn we maar gelijk doorgelopen richting Battery Park, want daar vandaan zou het bootje richting Ellis Island & Statue of Liberty vertrekken. Helaas was ook Statue of Liberty gesloten door de storm, dus het bootje zou er alleen maar naartoe varen en weer terug, maar je kon het eiland zelf niet op. Als alternatief zijn we toen maar naar een rondvaart langs de Skyline van New York geweest. Daar hadden we wel geluk mee, want op het moment dat wij aan kwamen lopen met onze kaartjes waren ze net aan het boarden voor de laatste lange vaartocht van de dag (normaal gesproken varen ze een stuk vaker, maar Sandy had ook hier een beetje roet in het eten gegooid). Aangezien het koud was hebben we lekker de hele tocht binnen gezeten en zitten luisteren naar alle interessante weetjes over NY die verteld werden. Bij Vrijheidsbeeld zijn we nog wel even naar buiten geweest voor een foto, super leuk! Na de boottocht zijn we teruggegaan richting SoHo, want daar zou een pindakaaswinkel moeten zitten, en dat moesten we toch echt wel zien! Als je daar een broodje zou kopen, dan kon je tegen inlevering van een voucher een gratis pot pindakaas meenemen. We dachten eerst nog dat ze gesloten waren, maar gelukkig was dat niet zo, en na een heerlijk broodje pindakaas speciaal (met roomkaas en chocoladebrokken, dat zou de smaak van koekjesdeeg geven), konden we met twee potten pindakaas (“dark chocolate” & “the heat is on”) weer verder. We zijn even wezen winkelen, en nog een half uurtje naar het Museum of Modern Art geweest hierna om te wachten tot het donker zou worden. We hadden namelijk besloten dat we het Empire State Building in het donker wilden doen aangezien we het Rockefeller Center al met daglicht hadden gedaan. Het Empire State Building gaf ook een waanzinnig uitzicht. Heel leuk om te zien dat in New York eigenlijk alle straten recht zijn. Ook wilden we nog met het Rockefeller Center op de foto (dat hadden we namelijk op het Rockefeller andersom ook gedaan), alleen dat bleek lastiger dan gedacht. We waren het een beetje kwijt namelijk haha! Bleek dat de top van het Rockefeller niet verlicht was, en dan zie je hem dus ook gewoon niet als het donker is. Maar het is gelukt, wij weten dat we er mee op de foto staan ook al kun je hem niet zien.

Dinsdag was alweer de laatste dag van onze trip. We hadden van een andere toerist gehoord dat het in Brooklyn zelf ook erg leuk was, dus hadden we besloten om onze laatste uurtjes hier dan maar te vermaken. Helaas was het minder leuk dan gedacht. Er was een winkelstraat, maar dat was nou niet bepaald onze kledingsmaak. Uiteindelijk zijn we nog richting de rivier gelopen en daar was nog wel een mooi pad vanaf waar je een mooi uitzicht had op Manhattan. Eigenlijk hadden we het allebei wel een beetje gehad hierna, dus zijn we op zoek gegaan naar de metro om weer terug naar de luchthaven te gaan. Na lang wachten op een metro die maar niet kwam zijn we uiteindelijk maar naar een andere metro gelopen, en die bracht ons naar de luchthaven. Aangezien we potten pindakaas bij ons hadden, hadden we besloten dat we mijn rugtas als ruimbagage zouden inchecken. Zo gezegd, zo gedaan: alle banden van m'n tas weggewerkt en inchecken maar. Wel gek om daarna dan zonder tas rond te lopen! We hebben nog even gauw wat gegeten op de luchthaven en daarna konden we al bijna het vliegtuig terug naar Buffalo weer in! Aangezien we in Buffalo ook nog tijd zat hadden voor de bus ons weer zou komen halen om ons naar Canada te brengen hadden we bedacht om het weekendje weg af te sluiten met een keer goed uit eten nog. Buffalo zelf bleek een beetje een spookstad te zijn, niemand op straat en een heleboel restaurantjes en winkels waren verlaten. Maar bij TGI Fridays hebben we uiteindelijk super lekker gegeten! Naast ons zat een groep jongens, en die waren zo dapper om weg te rennen zonder te betalen, iets wat het imago van de stad er bij ons niet beter op maakte! Het bleek ook dat ze dit al eerder hadden meegemaakt, en dat een jongen die niet weg kon komen toen een wapen uit zijn jaszak had getrokken, dus de schrik zat er even goed in bij iedereen!

We hebben waanzinnig genoten van dit weekendje weg, echt heerlijk!!

Inmiddels zijn we begonnen aan ons nieuwe project dus: we mogen de data van een eerder onderzoek gaan verwerken en daar een artikel over schrijven. Stephen gaat ons Engels dan controleren en als we goed werk afleveren dan mogen we misschien als co-auteurs op het artikel erbij, iets wat van grote waarde kan zijn als we gaan solliciteren, super dus!
De komende weken gaan we hier dus hard mee aan de slag :)

Liefs Iris

Ps. Aanstaande maandag zijn we precies op de helft van onze stage!