International Education Week & een heleboel sport - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Iris Broekhuijzen - WaarBenJij.nu International Education Week & een heleboel sport - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Iris Broekhuijzen - WaarBenJij.nu

International Education Week & een heleboel sport

Blijf op de hoogte en volg Iris

23 November 2012 | Canada, St. Catharines

De afgelopen weken zijn Tamara en ik bezig geweest met ons nieuwe project over CIVD (Cold Induced Vasodilation; dat als je je hand in koud water doet, deze eerst kouder wordt, maar na verloop van tijd ineens weer warmer wordt). Aangezien Stephen weg was naar Japan hebben we dit eigenlijk helemaal zelf gedaan, en dat bleek nog best wel lastig! Maar aan het einde van de 2 weken die we hadden voor deze opdracht, hadden we het grootste gedeelte af. Nu is het even afwachten wat Stephen er over te zeggen heeft, maar zo op het eerste gezicht was hij best wel tevreden met wat we gedaan hadden (al kan dat natuurlijk een compleet verkeerde inschatting zijn van mij).

Verder is het internationale educatie week geweest hier op Brock, en wij zouden daar ook aan mee helpen. Dat hield in dat we Nederland zouden vertegenwoordigen op een soort van cultuurmarkt. Een erg leuk idee, dus zijn wij aan de slag gegaan om een paar mooie posters te maken die het een en ander over de Nederlandse cultuur en dergelijke vertelden. Het maken van de posters op zich was al een feestje, allemaal tekeningen van molens en van Sinterklaas enzo, net alsof we zelf kleurplaten mochten maken! Op wat kleine foutjes (zoals dat Amsterdam gebouwd is op pooles ipv poles, en dat Nederlanders 200 miljoen kilo kaas per persoon per jaar eten), waren de posters heel erg goed gelukt! Nou dat vond het meisje dat de hele markt organiseerde ook, maar ze was dan ook wel de enige denk ik, want er zijn ongeveer exact 6 mensen bij onze tafel geweest, waarvan we er 1 uitgenodigd hadden en die had dan weer 2 vrienden meegenomen. Kortom, 2 uur onze tijd zitten verspillen, maar wel 2 mooie posters die nu op onze kamer hangen en aan het eind van onze stage een mooi cadeau voor Stephen zijn. De rest van de week waren er nog allerlei dingen te doen voor de IEW, en wij hadden ons nog ingeschreven voor 2 kookworkshops (gratis eten kun je immers niet laten gaan, Stephen is een goede leermeester). Op dinsdag was Saoudi-Arabië aan de beurt. Zij kwamen met een hoop rijst en kip, en dan elke keer met een ander sausje. Ook hadden ze een soort kipnuggets met kaas erin, die waren wel erg lekker! Ze konden er een leuk verhaaltje bij vertellen, en het was dan ook echt een prima lunch. Donderdags was de kookworkshop van Brazilië. Deze studenten hadden er echt een heel verhaal van gemaakt. Ze begonnen met wat eten en vertelden tussen alle hapjes (allemaal een beetje snacks, het een zoet, het ander zout) van alles en nog wat over Brazilië. Waar ze allemaal vandaan kwamen, hoe de viering van Carnaval daar gaat en noem het maar op. Dit was erg leuk gedaan, en ze hadden ook een paar erg lekkere hapjes voor ons gemaakt! Vooral de chocoladefudge met hagelslag eromheen was een groot succes voor ons.

Verder hebben we de afgelopen 2 weken vooral heel veel sportwedstrijden gezien. Dat begon op de eerste vrijdag met een basketbalwedstrijd van de Brock Badgers, iets waarvan wij vonden dat het bij de Canadese cultuur hoorde, en wat wij dus nog moesten doen! We hadden de avond van te voren al eten gemaakt wat we konden opwarmen in ons lab, en daarna zijn we richting de gymzaal gegaan. En toen bleek dat we Basketbal kijken eigenlijk heel erg leuk vonden! Sterker nog, we vonden het zo leuk, dat we op zaterdag gelijk weer zijn gegaan.
Vorige week vrijdag zijn we bij een andere typische Canadese sport gaan kijken. Het ijshockeyteam van Brock was namelijk aan de beurt om een wedstrijd te spelen. Het duurde even voordat we de juiste skating rink hadden gevonden, en uiteindelijk bleek dit ijshockey toch niet echt iets voor ons. We hebben ons prima vermaakt voor 1 avondje, maar dat was het dan ook wel weer. Dessie (de vriendin van Geoff) kan misschien nog vrijkaartjes krijgen voor een ijshockeywedstrijd in de hoogst spelende league op het moment (de hoogste league wordt dit jaar niet gespeeld namelijk), en het schijnt dat dat toch wel een stuk beter gaat zijn dan het ijshockey dat we hier hebben gezien. Dat gaan we dus nog wel proberen!
Zondags hadden we het hoogtepunt van onze sportwedstrijd-kijkweek; we zijn namelijk naar een echte NBA wedstrijd geweest! Supergaaf, Brock International had dit geregeld, waardoor we goedkope kaartjes met prima zicht op het veld hadden. Het hoogtepunt van de dag was natuurlijk al gelijk toen we ’s ochtends op de universiteit op de bus zaten te wachten. Want wat zou dit tripje nou nog meer Amerikaans maken? Precies, een echte Amerikaanse Schoolbus, en dat was dus ook precies wat we kregen. Het was wel een beetje jammer dat die bussen net niet helemaal gemaakt zijn op mensen van 1.80, maar het maakte het wel helemaal compleet :) Eenmaal in Toronto (want we gingen naar de wedstrijd: Toronto Raptors – Orlando Magic), hebben we direct ons plekje opgezocht, en geprobeerd te genieten van de wedstrijd, want wat gebeurd er een hoop om zo’n wedstrijd heen zeg! De danseressen waren niet echt een succes wat ons betreft, maar de mascotte was wel erg grappig. Wat wij ook wel gek vonden was dat na de wedstrijd alle eettentjes in het stadion al gelijk dicht waren, en je dus ook nergens meer wat te drinken kon halen. Gelukkig hadden we nog even de tijd en konden we toch met een lekkere Hot Chocolate de bus in stappen op weg terug naar de universiteit. We hadden bedacht dat dit dan ook een mooie gelegenheid was om weer een keer uit eten te gaan bij de Koreaan omdat dat zo lekker was geweest vorige keer, maar flinke domper: de Koreaan was gesloten op zondag. De beste oplossing was dus om maar naar de Thai te gaan dan. Daar vergaten ze eerst ons voorgerecht te brengen, en mochten we eigenlijk ook geen toetje meer bestellen. Maar de aanhouder wint!

Vorige week kregen we ook nog een grote verrassing op onze stage bij de post. Twee volle dozen met kleding van Pearl iZUMi, het project dat we eigenlijk al opzij hadden geschoven. Aangezien dit project voor Stephen’s lab wel een hoop geld oplevert, gaan we dit nu nog naast ons nieuwe project doen. Ik vind dit wel erg leuk, want hierdoor maken we echt alle fasen van onderzoek doen mee hier, en leren we dus over alle verschillende dingen wat. We zijn er al gelijk mee aan de slag gegaan, en afgelopen week hebben we de eerste pilots weer gedaan. De laagste temperatuur waarin we gaan meten is -5 graden Celsius, dus moesten we onder andere kijken of onze apparatuur het 6 uur zou volhouden in die temperatuur. Wonderbaarlijk genoeg gaat dat goed na extra insulatie en een verwarmingsband eromheen. Ook hebben we geprobeerd om een dag te meten op alle proefpersonen, en hierbij zijn we nog tegen behoorlijk wat dingen aangelopen. Zo werkten een aantal sensors niet, en waren wij zelf het een en ander vergeten terwijl we de proefpersonen klaar maakten voor de test. De testen zelf gingen verder wel goed, maar het blijkt maar weer dat het altijd goed is om dingen eerst te proberen voordat je echte metingen gaat doen. Vanaf maandag is het nu de bedoeling dat we fulltime metingen gaan doen, en de bedoeling is dan om het grootste gedeelte van de metingen voor de kerst gedaan te hebben.

Terwijl in Nederland Sinterklaas net aangekomen is, is hier in Canada de Kerstman al volop aanwezig. Zo was vorige week woensdag de Lighting of the Christmas Tree bij ons in het dorp. Dan kom je al gelijk helemaal in de kerstsfeer. Als afsluiting kregen we hier warme chocomelk en kerstkoekjes, genieten! Verder beginnen er steeds meer huizen ’s avonds verlicht te worden, erg gezellig en het zorgt ervoor dat ik een stuk minder last heb van m’n winterdip.

We krijgen hier ook steeds meer post, echt super leuk! Ik heb inmiddels kaarten en brieven gekregen van Pauline, Anne, Marloes & Suzan en Denise, en natuurlijk het sinterklaaspakket van Opa & Oma (we zijn er aan begonnen, en de speculaas is in ieder geval heel erg lekker!). Ook skypen met iedereen thuis vind ik erg leuk, zo heb ik zelfs al een keer met Pauline geskyped terwijl zij nachtdienst had! Voor mij een leuke afwisseling om een keer ’s avonds te skypen in plaats van als ik net mijn ontbijt op heb.

De komende weken gaan voor ons vol zijn met metingen, metingen en nog meer metingen. Aan de ene kant wel leuk aangezien we dan echt wat te doen hebben, maar aan de andere kant komt het einde dan alweer zo snel dichtbij! Nog maar een maand en dan zijn papa, mama en Krijn alweer hier, en dat betekent dat we over 2 maanden alweer in Nederland zijn. Een heel gek idee.

Maar voor dat het zover is gaan we nog even goed genieten hier, te beginnen met pizza en basketbal vanavond!

Heel veel liefs Iris

Ps. Wij hebben de eerste sneeuw hier al gezien!